EFFECTIVENESS OF DRILL AND DEMONSTRATION LEARNING METHOD

Abstract

Physical education is basically education through physical activities which are used as a medium to achieve overall individual development. This study aims to find appropriate and effective methods for obtaining learning outcomes. Researchers conducted observations at the SMA Development and SMK N5 Padang. The results of this study can be explained that the method used by high school development teachers in teaching PJOK is the method of ready training (drill) while the method used by teachers of SMK 5 Padang in teaching PJOK is a demonstration method. This difference is because each school has different teaching in conducting learning to each student included in PJOK lessons. In terms of effectiveness in learning, it is explained that each school and student characteristics have differences, so that some methods can only be applied to certain schools. In addition, in this study, there are basically differences between high school and vocational high school subjects

How to Cite
Purnomo, E., Marheni, E., & Mardatilah, I. (2019). EFFECTIVENESS OF DRILL AND DEMONSTRATION LEARNING METHOD. Jurnal Performa Olahraga, 4(02), 152–158. https://doi.org/10.24036/jpo114019
References
    Cahyani, F. I., Purnomo, E., & Marheni, E. (2018). Application of Character Education for Children with Special Needs in Special Schools of Perwari Padang, (2008).
    Fikri, Mumtazul. 2002. Konsep Pendidikan Islam; Pendekatan Metode Pengajaran. Banda Aceh: IAIN Ar-Raniry. JunalKonsep Pendidikan Islam; Pendekatan Metode PengajaranVolume XI, No. 1, Agustus 2011 117
    Handiono, Y.P. 2017. Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Dribble Bola Basket Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (Studi Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Trenggalek). Surabaya: Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 05 Nomor 03 Tahun 2017, 589 – 594 ISSN: 2338-798X
    Harsono, Sony, & Sudarso. 2018. Pengaruh Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Guling Belakang (Studi Pada Siswa Kelas ViiSmpn 2 BuduranSidoarjo). Surabaya: Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 06 Nomor 01 Tahun 2018, 25 – 29
    Hartanto, A.B. 2014. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Passing Bawah Voli Melalui Metode Kooperatif Tipe Stad Pada Siswa Kelas V-A SdnBangahGedanganSidoarjo. Surabaya: universitas Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 02 Nomor 03 Tahun 2014, 758 – 760 ISSN: 2338-798X
    Permana, E.P. 2016. Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (Nht) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Sd Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara Vol.1.No.2 Januari 2016 ISSN:2460 6324
    Prastowo, Gurit. 2014. Pengaruh Metode Pembelajaran Part Practice Terhadap Hasil Belajar Shooting Bola Basket (Studi Pada Siswa Kelas Xi-Ips Sma Negeri 1 Cerme). Surabaya: Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 02 Nomor 03 Tahun 2014, 747 – 749 ISSN: 2338-798X
    Siadi,Kusoro., Mursiti, Sri,&Laelly, I.N. 2009. Komparasi Hasil Belajar Kimia Antara Siswa Yang Diberi Metode Drill Dengan Resitasi. Semarang: Universitas Negeri Semarang. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol. 3 No.1, 2009, hlm360-365
    Somantri,G.R. 2005. Memahami Metode Kualitatif. Depok: Universitas Indonesia Makasa. Jurnal Sosial Humaniora, Vol. 9, No. 2, Desember 2005: 57-65
    Sudira, I.N., Suhandana, Anggan, &Marhaeni, A.A.I.N. 2013. Pengaruh Metode Pembelajaran Drill Terhadap Prestasi Belajar Seni Tari Ditinjau Dari KreativitasPada Siswa Kelas X Smk Negeri 3 Sukawati. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan GaneshaProgram Studi Administrasi Pendidikan (Volume 4 Tahun 2013)
    Suprihatin, Siti. 2015. Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Muhammadiyah Metro. Jurnal Promosi Jurnal Pendidikan Ekonomi Um MetroISSN: 2442-9449 Vol.3.No.1 (2015) 73-82
    Utama, Bandi. 2011. Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Volume 8, Nomor 1, April 2011
    Widodo.Agung& Azis, M.T. 2008. Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan (Pjok) Terintegrasi Dengan Al- Islam Kemuhammadiyahan Bahasa Arab (ismuba) Di Sd/Mi Muhammadiyah Sukabumi: Universitas Muhammadiyah Sukabumi. Jendela Olahraga Volume 3, Nomor 1, 2018: 48-56 DOI: 10.26877/jo .v3i1.2059
    Widodo. 2006. Rekostruksi Pembelajaran Melalui Metode Pembelajaran. Jakarta: Badan Pendidikan Kristen Penabur (Bpk Penabur). Jurnal pendidikan Nomor 07/V/Desember 2006ISSN: 1412-2588
    Yulianti, Mimi. 2016. Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi Terhadap Keterampilan Bermain Bola Voli Siswa Di Smpn 1 Batu Bersurat. Pekanbaru: FKIP Univesitas Islam Riau. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Volume 5 Nomor 1 TahunApril - September 2016 ISSN: 2303-1514